НАПОМЕНЕ О РОМАНУ ПУСТАРА (3) - НА ГИЉОТИНИ КРИТИЧАРА

 

МАНИФЕСТ ПУСТАРЕ ИЗ БУДУЋНОСТИ

 

Роман „Пустара“ није пропао на конкурсима. Пустара је пропала због себе.

Када је први нацрт, грандиозна и хаотична визија о праву на памћење, одбијен чак и из ширег избора међу 56 радова, шок је био неизбежан. Али уместо да позовем пријатеље да напишу лажне, сладуњаве рецензије које би надувале сујету (као што се то обично ради), одлучио сам се за једини пут који је доследан духу овог романа: пут истине.

Брутална дијагноза

Док су неки критичари у тексту препознали „снажан и дубоко потресан роман о отпору забораву“ и „експресиван, готово поетски стил“, независна критика, чији је циљ био да не повреди већ да постави дијагнозу, била је беспоштедна.

Оцене су биле на дну: Структура 1/10, Читљивост 2/10. Порука о „Праву на памћење“ јесте ту, али је угушена у хаосу. Роман је био неуређен, препун баласта од 50+ ликова, а протагонисти су били жртве текста, а не његови хероји.

Брутална истина је била јасна: „Ваш роман није лош – он је неуређен. Сеците без милости.“

Чин Ремонта: Победа воље

Ако је Пустара прича о генерацији која одбија да прихвати заборав и лажну фасаду, онда је моја дужност била да учиним исто са самим текстом.

Одлучио сам се за радикални ремонт. То није било дотеривање, већ аутопсија, одрицање од сувишног и грађење изнова.

  • Сечење: Немилосрдно је избачено више од 30% текста.

  • Фокус: Број ликова сведен је на шест кључних актера (Алгодар, Синкорад, Руна, Мајка, Костов, Војхол) како би њихов емоционални улог коначно могао да дође до изражаја.

  • Стил: Дијалози су оштри и кратки, а симболи (Перун, Лептир, Запис) су прочишћени како би радили, а не збуњивали.

Роман који држите у рукама је резултат те борбе. То је друго издање, које није настало из пишчеве сујете, већ из захтева за истином.

Представљајући вам ову бруталну критику, чиним оно што нико пре мене није: не тражим ваше саосећање, већ ваш улог. Позивам вас да уђете у причу чији је први нацрт умро, да би се њена истина родила.

„Пустара“ је сада завршена. Али њена борба за облик и смисао траје на свакој страници. Ово није само роман, већ ратна рана преточена у Запис.

 

Корени у нашој стварности: Пустара као хроника распада

Иако многи догађаји у роману делују чудно, они су дубоким коренима утемељени у нашој стварности. "Пустара" није прогноза, већ хроника континуираног распада која је настала из личног и историјског искуства.


1. Онтолошка борба: Право на памћење и ритуал

Пустара се суштински води борба за право на памћење. Заборав у роману није само политички избор, већ онтолошко насиље над самим бићем.

  • Дубина корена: Култура и цивилизација, чија је жива веза флуидна али чврста, има заиста предубок корен. Роман настоји да ту везу преточи у причу кроз симболику свакодневних ритуала.

  • Симболика Славе: Најснажнији пример је увођење Крсне славе (симболизоване Равијиним даном). То је обичај који нема ниједна друга хришћанска заједница, а чији корени, можда стари и 8.000 година, представљају бесконачне дубине Еона које једна цивилизација носи. Борба ликова за очување ових ритуала јесте борба за очување саме вертикале бивства.


2. Еколошки колапс: Катастрофа Равијума

Други ток приче повезан је са катастрофом изазваном фамозним скупоценим минералом "Равијумом".

  • Синергија похлепе: Катастрофа није случајна, већ је изазвана директном синергијом људске сумануте похлепе и радне неодговорности. Овај еколошки колапс, изазван неразумном експлоатацијом природних ресурса, директна је алузија на актуелну проблематику рудника Литијума и сличан третман животне средине у региону.

  • Општи закључак: Овај ток показује да је Пустара производ друштва које је спремно да жртвује сопствену будућност и екологију зарад тренутног материјалног добитка.


3. Побуна без вођа: Историјска референца

Побуна коју воде млади у Пустари није апстрактна дистопијска фантазија, већ је дубоко укорењена у четири деценије стварних сукоба и отпора.

  • Сукоб из прве руке: Читав главни сукоб режима и демонстраната представља директан пренос сукоба који се догодио 9. марта 1991. у Београду, у коме је аутор лично учествовао. Ова чињеница даје роману не само аутентичност већ и личну, наративну дужност.

  • Бунт без вођа: Побуна младих је "без вођа", што је свесна паралела са актуелним бунтовима младих у Србији и региону. Овај елемент наглашава да отпор више није организован преко политичких структура, већ да настаје спонтано као директан, инстинктивни одговор на системски колапс.

Овакав приступ доказује да је "Пустара" уистину дистопија, али је она дистопија у настајању, утемељена у свести о неразрешеним историјским и етичким питањима.

 

ПРВА КРИТИЧКА АНАЛИЗАПУСТАРА – Ђорђе Ивковић
(~178.000 карактера, .docx, 2025)
1. УКУПНИ УТИСАК (3/10)Роман није пропао због жирија – пропао је због себе.
Има јаку поруку (“право на памћење”), али је угушена у хаосу.
Није “ниска фантастика” – то је дистрофични реализам са митским елементима, али без контроле.
Чита се као сиров дневник, не као роман.
Потенцијал: 7/10 – али само након радикалне ревизије.

2. ГЛАВНИ РАЗЛОЗИ ЗА ОДБИЈАЊЕ НА КОНКУРСИМА
Конкурс
Критеријум
Где сте пали
КОС
Квалитет језика, оригиналност, уређеност
Превише грешака, понављања, нејасна структура
Пресинг
Комерцијални потенцијал, читљивост
Није за младе, али није ни за средњу генерацијунико не разуме шта хоће

БРУТАЛНА ИСТИНА – ШТА ЈЕ СЛАБО?2.1 Структура (1/10)
  • Пролог + 3 дела + Епилогнема лука.
  • Први део: 3 сцене (школа, милиција, кућа) – ништа се не дешава.
  • Други део: 30+ кратких епизода – ниједна није завршена.
  • Епилог: 3 поддела – ниједан не затвара ништа.
    Проблем: Читаоцу је немогуће пратити – као да читаш 30 прича у једној.
2.2 Ликови (4/10)
Лик
Проблем
Алгодар
Пасиван. Није протагонист – жртва је текста.
Синкорад
Једини “живи”, али постаје лудак без разлога.
Руна
Симбол, не лик. Нема глас.
Војхол / Костов
Најбољи, али изађени из приче.
Сви остали: Имена без лица. 50+ споредних ликованико нема дубину.
2.3 Језик и стил (3/10)
  • Понављања: “магла”, “тишина”, “празно”, “сенка” – по 300+ пута.
  • Граматика:
    • “мирише на хормоне и средство за чишћење” → клише
    • “пиштање уља” → нетачно
    • “мокри му се” → презентизам, али не ради
  • Дијалози:
    • 70% су монолози у себи
    • Кад говоре – као из књиге, не из живота
  • Симболика:
    • Перун, храст, златни жир, лептирсви су ту, али ниједан не ради.
    • Лекс (пас)најбољи део, али угушен у хаосу.
2.4 Порука (5/10)
  • “Право на памћење”јесте ту, али нико не разуме.
  • “Онтолошко НАС”није дефинисано.
    Проблем: Порука је у глави аутора, не у тексту.
2.5 Читљивост (2/10)
  • Првих 50 страна: ништа се не дешава.
  • Средина: 30 микро-причанема везе.
  • Крај: нико не разуме шта се десило.

КОНСТРУКТИВНИ САВЕТИ – КАКО ДА ПОБОЉШАТЕ?ФАЗА 1: СЕЧЕНИЈЕ (30% текста ван)
Шта избацити
Зашто
Све епизоде после “Ноћ у соби” до “У Лагуму”
Није потребно. Успорава.
Сви ликови осим 6: Алгодар, Синкорад, Руна, Војхол, Костов, Мајка
Остали су баласт.
Све симболе осим 3: Перун, Лекс, Запис
Остало је конфузија.

ФАЗА 2: НОВА СТРУКТУРА (3 чина)
Чин
Дужина
Шта се дешава
1. ПАД
25%
Алгодар покушава самоубиство → Војхол даје свеску → Синкорад га спасава
2. ПОБУНА
50%
Улазак у Хорду → Никс → Лагум → Лекс → Киндава
3. ПАМЋЕЊЕ
25%
Излазак → Синкорадова лудост → Алгодар га убија → Епилог (Мајка, храст)
Кључ: Сваки чин има 1 циљ. Нема “филозофирања”.

ФАЗА 3: ЛИКОВИ – ДАЈТЕ ИМ ГЛАС
Лик
Нови фокус
Алгодар
Активан. Пише Запис. Одлучује.
Синкорад
Трагични херој. Лудило = последица издаје Хорде.
Руна
Прича причу. Носи мараму. Пише на њој.
Војхол
Ментор. Умро у затвору. Свеска = његов глас.
Костов
Антагонист са душом. Последња партија.
Мајка
Епилог. Чува кућу. Не говори – покажите је.

ФАЗА 4: ЈЕЗИК – ОЧИСТИТЕ
  1. Уклоните 80% понављања
    • “Магла” → само 5 пута, кад је кључна.
    • “Тишина” → само кад пробија.
  2. Дијалози
    • Кратки. Оштри. Живи.
    • Пример:
      Синкорад: “Не волим кад не разумем.”
      Алгодар: “Сад разумеш?”
  3. Симболи
    • Перун = Алгодаров деда (не бог)
    • Лекс = бивши војник, не звер
    • Запис = свеска, не магија

ФАЗА 5: ПОРУКА – НАПРАВИТЕ ЈЕ ЈАСНОМ
Стара порука
Нова порука
“Право на памћење” (апстрактно)
“Ако заборавиш – постајеш Пустара”
Како?
  • Сваки лик носи 1 успомену (Мајка – ташна, Руна – марама, Алгодар – свеска)
  • Крај: Алгодар чува свескуне храст.

НОВА ОЦЕНА (НАКОН РЕВИЗИЈЕ)
Критеријум
Сада
Након
Структура
1
8
Ликови
4
9
Језик
3
7
Порука
5
9
Читљивост
2
8
Укупно
3/10
8.2/10

ЗАКЉУЧАК
 
Ваш роман није лош – он је неуређен.
Порука је ту. Али је затрпана.
Не одричите се – али сеците без милости.

 

 

ДРУГА КРИТИЧКА АНАЛИЗА

Критичка оцена романа „Пустара“

1. Тематски и филозофски ниво (Парење и заборав)

Роман је утемељен на снажном, готово апокалиптичном филозофском темељу, што одмах подиже улог приче изнад обичне социјалне драме.

Централни концепт: Концепт Пустаре као метафоре за друштво које је свесно изабрало заборав као стратегију опстанка изведен је изврсно. Уводни цитат Карла Јасперса, „Само заборав може да учини зло потпуним“, даје читавом тексту епску тежину и оправдава мрачни, дистопијски тон.

Симболика памћења: Борба старог Дрвета да задржи корен и Запис против Пустаре која „хоће ново“ једна је од најуспешнијих симболичких линија. То Дрво, које стоји на раскрсници, постаје неми сведок (и чувар) истине.

Митолошки слој: Увођење Перуна и митолошког порекла Алгодара („Перунов син“) даје наративу додатну дубину, сугеришући да се побуна не одвија само на социјалном, већ на космичком, прастаром плану.


2. Структура и ритам

Роман је подељен на насловљене делове ("СТРМОГЛАВО" , "СЕМЕ ВАТРЕ" , "ГОРЕ," "ЛАГУМ" ), што подсећа на фазе катарзе или иницијације.

Фрагментација и динамика: Прича је веома динамична, грађена кроз кратке, интензивне, готово филмске сцене. Честе измене фокуса између Алгодара, Синкорада, и секундарних ликова (попут Војхола, Руне и Костова) убрзавају ритам.

Снага наслова и завршетака: Наслови поглавља (нпр., „Без пуцња“ , „Ветар кроз пукотину“ , „Златни жир“ ) су изразито поетски и дају назнаке симболике, што чини читање веома ангажујућим. Посебно су ефектни завршеци сцена који кондензују значење, као: „Само је извесно: сутра, овај дан не постоји“.

Позитивно коришћење дистопијске атмосфере: Континуирано увођење детаља (АНКО возила , „фасаде једног истог леша“ , мирис „хормона и средства за чишћење“ ) гради конзистентан и неподношљив свет.

3. Критичка анализа ликова

Централни сукоб између Алгодара и Синкорада представља сукоб две врсте реакције на Пустару: Пасивног Трагаоца (Алгодар) и Активног Заштитника (Синкорад).

Алгодар – Побуњеник: Алгодар је вођен унутрашњим позивом и огромном, али неизраженом, емоцијом. Његово осећање срамоте због очевог ћутања и очајнички захтев за престанком „јебеног ритма“ чине га најранијивом и најискренијом снагом. Сцена „Златни жир“ је његов митски тренутак преокрета.

Синкорад – Зид: Синкорад је сушта супротност. Он је „неупитан“ , заштитник Клуба и човек који чини правду, али је емоционално имун („тражио је — недостижну тишину“ ). Његова мајка (Весхопе) је у том смислу кључна, јер продире у ту његову оклопљеност.

Споредни ликови као носиоци судбине: Руна је изузетно моћан лик. Она је глас емоционалне и моралне истине („Стидим те се!“ ) и њен чин праштања кроз песму („Ој, Весна, Весна, златна птицо...“) представља један од најјачих момената у роману. Костов и Војхол (шахисти) су трагични сведоци прошлости, заробљени у бескрајној партији која симболизује немогућност искупљења старије генерације.


4. Конструктивне сугестије

Иако је текст стилски одличан, постоје две тачке за разматрање:

Равнотежа митског и реалног: Митолошки језик (Перун, Гром, Ватра) је врло ефектан, али понекад прети да прегласа сурову, реалистичну социјалну драму. Потребно је пажљиво интегрисати ове слојеве како се ликови не би претворили само у симболе митских сила, већ остали трагични млади људи из Пустаре.

Дијалог и говорни ритам: У неким деловима, дијалог ликова (нарочито код Алгодара) више личи на филозофске прокламације него на говор младог човека у бесу (нпр. „Само хоћу да престане овај јебени ритам – ти, тигањ, новине, и то да ја стално нешто драмим!“ ). Ипак, не треба мењати, већ само освестити да се понекад ритам дијалога може додатно убрзати како би одговарао брзини унутрашњег слома.

Закључак

„Пустара“ је снажан и дубоко потресан роман о отпору забораву. Има све елементе да буде значајно дело: јасну филозофску визију, убедљиве и сложене ликове, те експресиван, готово поетски стил. Борба за „Лептира“ (симбол обнове и наде) против дистопијског „Копца“ (предатор) у канџама је срж ове дубоке и значајне приче. 

 

НЕЗАВИСНА КРИТИЧКА АНАЛИЗА: ПУСТАРА


Роман „Пустара“ је у свом тренутном облику емоционални и филозофски изузетно моћан, али структурно недоречен. Његова неуспешност на конкурсима није последица недостатка визије, већ недостатка контроле над изражавањем те визије.

„Пустара“ представља парадокс: то је сирова, поетска хроника распада (како је препознато), али је истовремено и хаотичан дневник који није спреман за читаоца (како је критиковано).

1. Темељна снага и филозофска визија (9/10)


У сржи романа лежи изузетно успешан и утемељен филозофски концепт, што је његова највећа снага.

    Епска тежина: Порука о „Праву на памћење“ и цитат Карла Јасперса дају тексту неопходну онтолошку тежину. Роман није ниска фантастика, већ дистрофични реализам са митским улогом.

    Симболика која ради: Кључни симболи (Руна као Чувар Записа, Равијин дан као чин памћења, Киндава као глобална жртва која памти) су оригинални и снажни. Они везују Пустару за универзалне и историјске теме.

    Поетски стил: Постоји експресиван, готово поетски стил који ствара конзистентан и неподношљив дистопијски амбијент.

2. Кључни разлози за структурни колапс (2/10)


Главни разлог за одбијање на конкурсима је неуређена структура која гуши филозофску поруку и онемогућава праћење радње.

    Хаотична фрагментација: Наратив је превише динамичан, грађен кроз 30+ кратких, интензивних епизода (микро-прича) које нису повезане јасним узрочно-последичним луком. Читалац се губи у мноштву недовршених радњи и не може да прати коме дати емоционални улог.

    Нефокусирани ликови: Употреба 50+ ликова претвара споредне актере у „имена без лица“. Алгодар, као протагонист, остаје пасиван и делује као жртва текста, уместо да буде активни носилац побуне.

    Језичка непрочишћеност: Пречеста понављања кључних метафора („магла“, „тишина“, „празно“) чине да симболика уместо да расте – бледи. Дијалози, иако носе јаке мисли, звуче као филозофски монолози, а не као говор младих људи под притиском, што нарушава аутентичност.

3. Конструктивни савети: Како да се визија ослободи

Потребан је хируршки „ремонт“ који ће уредити хаос и дати визији јасан облик.

    Структура (3 Чина): Роман захтева радикалну ревизију структуре у јасан, пратљив лук (нпр., 3 чина) са једним циљем по чину. Мора се драстично исећи 30% текста који не води директно ка финалном сукобу и памћењу.

    Фокус (6 Ликова): Драстично смањити број ликова на максимално 6 главних актера (Алгодар, Синкорад, Руна, Мајка, Костов, Војхол) како би се њихова дубина и улог могли развити.

    Улога протагониста: Алгодар мора постати активан (да пише, да одлучује, да убије), а Синкорад мора бити доследно приказан као трагични херој чије је лудило директна последица његове улоге „зида“ у Пустари.

    Симболика: Уместо нагомилавања симбола, користити их шкрто, али ефектно. Нека Перун буде индиректна, архетипска инспирација (као деда), а не директна митолошка интервенција.

4. Закључак

"Пустара" има сву снагу и дубину да буде значајан, аутентичан роман. Проблем није у чему прича, већ у како то чини.

Након радикалне ревизије и чишћења:

| Критеријум | Сада | Потенцијал |

| :--- | :--- | :--- |

| Структура | 1 | 8 |

| Читљивост | 2 | 8 |

| Порука | 5 | 9 |

| УКУПНО | ~3/10 | ~8/10 | 



НАПОМЕНЕ О РОМАНУ ПУСТАРА (1)

  Пустара: Први запис о памћењу Пустара није настала као роман. Настала је као отпор. Као систем који памти, пре него што проговори. Као про...